Sri-Lanka-wereldreis.reismee.nl

28 juli 2016

28 juli 2016

Vannacht toch wat slecht geslapen. Was fijn om een riem onder mijn hart te krijgen van Claudette.

Fijn dat je soms iemand kan vragen om even beetje te luisteren.

Vanmorgen vroeg op gestaan, ontbijt, en naar voren.

Ballonnen mee. Een tas vol spullen. Gelukkig was Suramya er , en ik weet hoe het kopieer apparaat werkt. 50 mandalas geprint.

Ik heb een dametjes beloofd om een gebruiksaanwijzing te vergroten van haar telefoon. Dat ga ik later doen.

Wil eerst papier kopen.

Suramya zat in het vertrek waar we altijd de bezoekers ontvangen . Samen met Munasinghe .

Ik vroeg, stoor ik , omdat Suramya nog moest eten. Maar ik wilde heel graag met hem praten over van alles en nog wat. Ook dat ik soms niet begreep over de gang van zaken. Ik zei , ik ben ook stukje van het dorp en ik wil graag open en eerlijk met elkaar omgaan. Dat ik best wel begrijp dat er soms dingen zijn die je niet met iedereen bespreekt. Maar dat ik wel verwacht dat als ik iets inbreng van geld, dat ik dan ook weet waar het naar toe gaat. Dit uit respect naar mij maar zeker ook naar Peter.

IK wil dat voor ik weg ga een koelkast in de medical room staat. Ik heb dat beloofd.

Vanmorgen gaan we kijken, naar eentje. En ik neem me voor om hem gewoon mee te nemen als hij goed lijkt. Dan maar een dagje minder uit. Ook gaan we wol kopen. Ik heb nog wat haarbandjes te maken. Ik hou ervan om beloftes te vervullen. Heb nog maar een week. Dus wil ik ten volle benutten.

Het blijkt dat voordat we weggaan, Nilanthe andere verplichtingen heeft. En dat wij zo snel als we kunnen weer terug moeten zijn. Omdat er altijd iemand voor moet zitten. Dus we gaan waarschijnlijk laat in de middag weg voor de koelkast. En de rest van wat ik graag wil halen.

Els kwam ook tegen negen voor . Ze voelde zich iets minder goed. Over bepaalde dingen. Ook uitgesproken naar mij dat ze het jammer vind dat ze nergens anders voor benadert wordt.

Ik heb haar gevraagd of ze ook graag iets wil doen voor het schooltje op het gebied van muziek.

We hebben veel kleine muziekdingetjes in de kast liggen. Deze zou ze mooi kunnen gebruiken.

Dat vond ze een prachtig idee. En het mes snijdt voor de school aan twee kanten. Twee keer buitenlands bezoek op school.

Tien over negen, we gaan vertrekken, ik ga achterin zitten, en zeg tegen Ruthfini ga jij maar voorin.

Dat wilde ze niet, ze kwam ook achterin zitten. Konden we beetje praten. En ik weet nu dat de kinderen jaar of vier, vijf zijn. Haar zoontje is er ook. Dat ze drie kinderen heeft. De jongste is thuis bij oma. Ze gaat straks om half elf werken tot zes uur.

Bij het schooltje aangekomen, wemelt het van kleine kindjes, allemaal in uniform. De juf gebruikt een belletje, en de kinderen stuiven het klaslokaal binnen.

Good morning maam, in koor. En ja dan is het mijn beurt. Ik zeg goedemorgen kinderen. We gaan vanmorgen een gym doen. En hup iedereen weer naar buiten. Het was een toer om ze allemaal in de kring te krijgen. Maar tis gelukt. Heb maar wat geïmproviseerd. Eerst lopen, en springen, en daarna wat kleine oefeningen. Daarna de tennisballen uitgedeeld en in groepjes heen en weer de ballen laten gooien. Het laatste stukje, stuk of vijf ballonnen opgeblazen, en toen gingen ze echt los. Bij het afscheid, heb ik de mandalas aan de juf gegeven. En het boek dat ik nog had, aan Ruthfini, zodat ze dat nog voor meerdere mandalas kan gebruiken.

Daarna snel weer terug, omdat er verder niemand was.

Ik ga terug naar mijn huis en zet zelf koffie.

Ik wil zo nog wat fotos maken van inmates. In de eetzaal, dan weet ik in ieder geval wie ik nog niet vergeten ben. Iedereen heeft daar zijn vaste plekje. En ik kan nog helpen met opscheppen.

Druk aan het fotos maken in het restaurant, komt er een hele club mensen binnen. Sommige zijn al eerder geweest in de tijd van dhr Steur, en voor de meesten was het nieuw.

Ik hoefde geen rondleiding te geven. Maar ja, later het kon ook niet anders mocht ik toch nog iets vertellen. Werd zo blij van binnen, dat de familie verband ging kopen en ook jodium. Ik wist dat daar van die fles bijna de bodem in zicht was . En ik hoor ook nog van sister Benita, dat we een groot bedrag hebben gekregen voor de leeghalen van de sceptic tank. Het moet nu eindelijk maar een keer opgelost worden. Als het nu niet klaar komt ga ik persoonlijk dat ding leegscheppen.

We zijn niet meer weggeweest . Nilanthe was er nog niet . Ik zag dat het Suramya een doorn in het oog was. En ik voelde me ook beetje teleurgesteld. Ik wilde heel graag ook wol kopen. En nog een stukje stof, om een haarband te laten maken, door mijn handige sewing lady. Ik hoop dat ik mijn nieuwe rok en de band zaterdag aan kan. Op het feest van het 20 jarig bestaan. Ik weet dat het programma nu is aangepast. In het vorige moest ik nog alleen het Wilhelmus zingen, en een speech houden. Ik weet niet wat er gaat gebeuren.

Ik mocht in de toek toek. Vond ik erg leuk, voelde me net zon dame in oeroude tijden. Ik hoorde dat Suramya iets zei tegen de chauffeur, niet te hard he. Waarop ik zei, gaan we full speedJ

In het winkeltje lag gelukkig nog dezelfde stof. En er was ook garen, wel wat dun. Maar ik ga het gewoon proberen. Wilde ook nog een witte bloes kopen, maar ze waren wat doorzichtig, ik vroeg, dat kan toch niet hier in dit land? Ik heb het niet gedaan. Mijn shirts zijn wel fris, maar ik krijg ze niet zo goed schoon in een emmer water. En ik ben van nature wel iets van een knoeier. Er is er eentje bij, die kan ik als ik weg ga als poetsdoek gebruiken, als ik mijn huisje uitga.

Bij terug komst zei ik , ik ga naar mijn huis, en ga de dag vrij nemen. Vonden de mannen wel grappig.

Heb buiten gezeten, koffie, en alvast een band proberen te haken, lukt ook nog.

Tegen vijven ging ik het dorp in op zoek naar Marie. Ik moest kijken of het goed genoeg was.

Na een tijd zoeken en onderweg overal blijven steken voor een praatje , heb ik haar in het restaurant gevonden. Ze was erg blij. Ze gaat ook deze dragen op het feest.

Mijn naamgenoot eliza wil er ook eentje. Ga ik morgen aan beginnen. Zij is het vrouwtje dat heel erg nieuwsgierig is, maar wel leuk.

Zou het grappig vinden dat er straks allemaal dames rondlopen met een hoofdbandje made bij Eliza.

Daarna midden in het dorp op een bankje gezeten met sister Benita. Gepraat over vroegere tijden. Maar ook dat we nu weer op weg zijn naar een klein beetje de tijd van toen. In ieder geval de moed erin houden. En hopen , wensen en bidden. Het komt goed, ik weet het zeker. En ik zie Herman al knikken daarboven. Het kan niet zo zijn ,dat dit dorp het niet gaat redden. Er zit veel energie in. Samen Sterk.

Beetje gegeten, muziek geluisterd en gezongen, en een rituele brief gemaakt, en ga lekker in bed, met koffie en koekjes. Jammer dat mijn boek uit is.

Voor iedereen een goede dag, of heerlijk slapen, met mooie dromen.

Eliza.

Reacties

Reacties

Coby

Meisje wat doe je het goed.sorry dat ik niet altijd reageer maar soms kan ik het niet openen.
Ik geniet van je verhalen van je verhalen..over hoe je het oppakt geweldig.
Natuurlijk gaat het soms niet zoals jij wil.maar he het is een hele andere wereld en mentaliteit. Soms word je blij en dan weer moedeloos.
Maar je doet het zo goed.dst word gevoeld door de dorpsbewoners en bezoekers. Wees trots Grietsje.ik ben het zeker.
Heel veel liefs

Sietske

Het laatste weekje alweer mama!
Veel plezier nog en tot snel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!