Sri-Lanka-wereldreis.reismee.nl

19 juli 2016

19 juli 2016

Vandaag is het dinsdag, ik raak soms de dagen kwijt.

Vanmorgen bijna verslapen, de wekker had waarschijnlijk een off day. Ondanks dat was ik toch op tijd in het ziekenhuis,. Eigenlijk is het meer een soort van verpleeghuis, Als de inmates echt iets hebben gaan ze naar het ziekenhuis in Negombo. Vandaag zag ik Rita in de toek toek zitten, zij is weer terug en zat kaarsrecht in de Toek toek. Ik ben blij dat ze er weer is. En dat haar been er ook nog is. Had ik verteld, dat ze een tijd terug in Negombo was voor haar been, daar wilden ze dat het geamputeerd werd. Vervolgens naar Colombo in het ziekenhuis, daar werd verteld dat het been gezond was, alleen een hele grote wond op de rechter voet. Je weet dan niet wa tervan te denken. Is het te duur? Morgen zijn er dus vijf dames op de afdeling. Ik wil graag een foto van hen allemaal.

Ontbijten en wat oefeningen op papier zetten welke ik zou doen. Voor mij de eerste keer dat ik de juf was.

Ik had Mariyan gevraagd om mee te doen, dat ze wanneer ik weg ben de gymnastiek voort kan zetten. Ik ga Samson vragen of ze daarvoor kan worden ingehuurd. En ook voor iets van creativiteit te doen. Maar ze bleek ziek te zijn. Gisteren was ze al verkouden.Dit heeft zich waarschijnlijk doorgezet. Omdat ze niet zo snel thuis blijven, omdat ze dan niks verdiend.

Toen ik om stof was samen met haar , heb ik kraslootjes gekocht. 5 voor honderd roepies.

Ik zei als ik win is de helft voor jou, en de rest gaat in de grote box voor het dorp. Ik denk dat we niks hebben gewonnen, anders had ik het wel geweten.

Acht uur 45 , en ja daar kwam Kumari aan, met nog drie dames. Ik vertelde we wachten nog tot negen uur en dan gaan we beginnen. Op het gras. Ik wilde ook loopoefeningen doen. Maar het bleek dat twee dames , op een stoel moesten zitten.

Mijn programma iets aangepast, en begonnen met de pas op de plaats. Ondertussen gaf ik luidkeels aanmoedigingen. En er kwamen van alle kanten meer inmates aan. Ook de rolstoelers, en een paar mannen. In totaal waren er wel twintig. Ze waren allemaal enthousiast. Na een half uur zei ik nu weet ik niks meer. Ik deed zelf nog een paar oefeningen op de grond, welke wij altijd doen in Nederland. Ik kon niet van de dames verwachten dat ze dit ook gingen doen. Maar ze gingen ontzettend lachen. Ik zat onder het stof en gras.

Ik vertelde nu is het afgelopen en vrijdag gaan we weer. Alleen een ander plekje. Dit wordt in de schaduw bij het restaurant. Iedereen bleef hangen , ik dacht begrijpen ze wel dat het afgelopen is? Waarschijnlijk de gezelligheid. Samen zijn. En ik hou er ook van een beetje teuten.

Ook de zusters kwamen kijken, dus , een half uur gym, en zeker nog een half uur kletsen.

Kumari vertelde me iets. Ze had een prachtige slinger van bloemen gemaakt. Dit wilde ze plaatsen bij het beeld van Herman Steur , dit staat bij de ingang. Hier zijn een paar foto momentjes gemaakt.

Daarna samen door de uitgang naar buiten. Het is best een groot beeld. Ik dacht ik klim erop en ga de bloemenslinger in zijn handen doen. Een stoel werd gehaald, en ik er op. Maar ik durfde niet meer. Ik was bang. Heb wat hoogtevrees.

Daarna kwam er een dappere security, hij klom op het beeld, en heeft de bloemen in de handen van meneer Steur geplaatst.

Terug op kantoor, ik zat net op mijn plekkie, of ik hoorde dat er toeristen waren. Ja dan wordt ik altijd blij van. Vandaag kwamen Peter, Trea, en Dieneke op bezoek. Ze hadden een chauffeur mee die Sanath heette. Hij was nog nooit hier geweest. En was ook nieuwsgierig. Wie weet brengt hij ook nog keer toeristen mee. Zou mooi zijn. Hij kon ook veel over de bomen en zo vertellen , maar dat ben ik allemaal al weer kwijt. Er was een boom, die staat vlak bij mijn huis, deze heeft een boedistische betekenis. Dus daar ga ik vanavond even contact mee zoeken J Wie weet fluistert deze boom mij iets moois in mijn oren. Ik heb zijn mailadres, ga hem vragen om het nog keer voor mij op te schrijven. Is ook leuk om te gebruiken in mijn volgende rondleiding.

Ik heb een groot bedrag gekregen om zelf te mogen besteden in het dorp. Ik noem geen bedragen dat is niet aardig . Het is fijn als het uit het hart komt, en dan zijn alle kleine beetjes goed.

Ik vertelde dat ik het voor de tuin wil gebruiken. Maar ineens kreeg ik een ingeving, ik ga het gebruiken voor de septic tank. Morgen ga ik dit voorleggen aan Samson.

En ik ga een foto sturen hier, als ze ermee bezig zijn, dat heb ik Peter beloofd.

Daarna weer even in kantoor. En plotseling werd er gebeld…. OOO Munasienge was er al met het eten. Snel terug. Wat gegeten, beetje bewaard voor mijn waakhond.

Vanmiddag willen ze graag vroeg het kantoor sluiten. En ik wil nog zoveel opschrijven en regelen.

Als ik het niet vergeet ga ik vanavond struinen voor de zusters voor een koelkast. Heb een reminder op mijn hand gezet, een grote letter K. Zodat ze de insuline in de spreekkamer van Randika kunnen bewaren. Nu moeten ze altijd hier naar toe. En dat spaart weer beetje tijd.

Hierbij doe ik een oproepje, er is hier een meneer die slecht hoort aan de rechterkant, misschien is er iemand die nog een hoorapparaatje heeft liggen met batterijtjes.

Ik ga thuis de foto s , op papier zetten ,en dan hier naar toe sturen. En dan kan zo n klein apparaatje er ook wel bij..

Het was denk al een uur of vier en ik zat samen met sister Doreen hier. Beiden druk bezig met bezigheden. Ik op de computer,zij was aan het schrijven. De computer die er ooit was is stuk. Nu doet ze alles letterlijk opschrijven.

Plotseling kwam er bezoek, ik hoorde aan de stemmen dat ze uit Sri Lanka kwamen.

Shirly mijn begeleider laatst in het ziekenhuis Negombo. Was de gids en liet ze het dorp zien.

Ik hoorde van sister, dat het best wel wat belangrijke personen waren. Na afloop van het bezoek, heb ik uitgelegd wie ik was, en dat ik samen met Els de volonteers waren. Heb om info gevraagd.

Mijn mailadres gegeven, zodat we contact kunnen houden.

Het bleek een delegatie van de Lions Club of Negombo Horizon. Ze willen iets voor het dorp gaan betekenen. Omdat ze zoveel respect hebben voor Herman Steur, willen ze iets bijdragen.

Daarna zei ik tegen de sister, kom we gaan naar huis. Het is laat.

O ja, ik ben niet naar Nilanthe gegaan, ik heb er op ingevoeld, en het voelde voor mij niet goed om te gaan. Ik heb dit verteld aan Els dat het voor mij niet goed was om te gaan. Het was ook niet echt geregeld, en ik ben ook heel graag hier, om mijn dingen te doen.

En ik zal het vast nog wel eens meemaken, op een andere tijdstip, in een ander jaar.

Ik ging in ieder geval heel fijn naar mijn huisje. Onderweg werden we geroepen door het sewingvrouwtje. Mijn rok was klaar. Ik heb nog nooit zo n mooie rok gehad. Ik ga hem voor het eerst aandoen, op 22 juli, als de afgezant komt van het departement. Dan wil ik er graag goed uitzien.

Ik heb hier natuurlijk geen kapper om mijn grijze haren weg te werken. Maar ik had wel iets gekregen van de kapper. Ik dacht , ik ga dat maar eens uitproberen. Gebruiksaanwijzing was zo klein , zelfs met bril niet te lezen. Ik dacht ga het gewoon doen. Ik zie het wel. Heb een klein stukje gedaan, en het viel me niet tegen. Het is uitwasbaar. Ga morgen nog keer doen.

Om acht uur gaan slapen, en even wat muziek nog, alleen het draadje wat tussen de luidspreker en het apparaatje zit, haperde. Ik dacht ga dat maken, of verstevigen. Met een veertje. Ja ja, uit mijn kistje. Maar dat hielp niet zoveel. Ik ga het morgen vragen aan Suramya.

En ja ik heb gestruind, maar geen koelkast gevonden , ik ga kijken wat ik kan doen.

Wel wat kokosnoten gevonden, en een roe voor schoonmaken. In een huisje stonden schoenen in de vensterbank. Waarom die daar staan, ik zou het niet weten :)

Tot morgen, Eliza.

Reacties

Reacties

Grietje

Weer een mooi verhaal geschreven Eliza fijn om te lezen dat de dingen die je graag voor elkaar wilt krijgen je ook redelijk lukken, heb ik het idee geweldig! ( al duurt het soms wel wat lang ) voor onze Ned. begrippen. Foto's ook erg leuk om te zien. Wat fantastisch die hond voor je hek, en dat hij met je mee loopt. Heel veel goeds toegewenst.

Peter Geertsema

Hallo, wij waren gister idd bij jullie. We vonden het geweldig en inspirerende ervaring. Ik plak een stuk van mijn Facebookblok over onze reis hieronder. Als je het niet leuk vindt haal je het maar weg!
Groetjes, Peter, Trea en Dieneke Geertsema

Het is dinsdag vandaag, op dinsdag doe ik altijd een avond vrijwilligerswerk op Ter Schorre. We kijken een film, praten wat en drinken koffie met iets lekkers erbij. Ter Schorre is een verpleeghuis in Terneuzen. Maar wat ik vandaag gezien heb is van een hele andere orde. We hebben Grytsje Paulusma ontmoet in het Dutch Welcome Village. Ze werkt daar als vrijwilliger voor zes weken. Er is moed, doorzettingsvermogen en een mateloze positiviteit voor nodig om dit dorp draaiende te houden. Dit huis is opgezet door een Nederlander, het zijn allemaal huisjes waar ouderen wonen waar niemand meer voor wil en kan zorgen.
Het maakt niet uit of ze een lichamelijke of een geestelijke beperking hebben. Met veel geluk is er een plaats voor hun in het dorp.

In de hoogtij dagen liep bekend en onbekend Nederland hier de deuren plat, er is een Jos Brinkstraat een Tineke de Nooy plein... Maar nu twintig jaar later, probeert dit huis te overleven met mensen als Grytsje! En ligt het straatnaambordje van Jos Brink in het plantsoen. Erger nog er is geen geld om iets te doen aan de riolering of zelfs iets basaal als het legen van de septische put van de vrouwenafdeling. Ook dit proberen te regelen is een taak voor Grytsje in de zes weken dat ze hier is.
Echte hulp is iets van de lange termijn en niet een plaatje en een praatje voor de bühne! Het liedje van Borsato ging door mijn hoofd, Als alle lichten zijn gedoofd!

Gelukkig waren er ook veel positieve dingen om te laten zien. Hoe leuk vinden mensen het om gewoon bezoek te krijgen van mensen van heel ver weg. Ze zijn zo open en vriendelijk, het werkt gewoon aanstekelijk. Ik besef me heel goed dat deze oude mensen, wat ik ook van hun omstandigheden vind, het nog heel goed hebben getroffen. Het is maar waar je het mee vergelijkt. Grytsje was op het terrein ook een moestuin begonnen, een stuk land omgeploegd een hek gemaakt en heel binnen kort kan ze beginnen met zaaien. Het oogsten zal ze niet meemaken, maar de groenten zouden voor eigen gebruik worden en een blijvend aandenken aan een vrijwilliger met een gouden randje.

Na zo een indrukwekkend bezoek is het lang stil in de auto. En het vervolg van deze dag, ach dat komt nog wel een keer!

Peter en Trea

Klaske

Hoi eindelijk weer een berichtje van mij, had het druk ben ook nog een weekend naar de huttenheugte geweest in Drente was heerlijk even uit de rotzooi want dat is het nog steeds. Renovatie denk je dat je een nieuwe keuken hebt nou nee dus nog nooit schimmel in de keuken gehad nu naar 5weken schimmel en later ook in de andere kastjes horen volgende week wel weer wat de woningbouw of van wijnen hier aan doet ze schuiven het elkaar in de schoenen op dit moment lig ik op de bank uit te rusten en serre ligt op bed het is te warm voor mij buiten het zou volgens piet paulusma boven de 30 graden worden nou is achter huis hier denk ik wel 40 graden het is fijn om te horen dat het goed met je gaat nog even en dan je alweer thuis geniet ervan zolang je daar in sri lanka bent nog gefeliciteerd met de verjaardag van Sietske en Geert. Ik hoor serre dus nu hou ik maar op tot later.
Je zus klaske

Alie

Lieve Grytsje je maakt het allemaal zo levend met je mooie manier van schrijven. En je chakras draaien er lustig op los zo lijkt/voelt het. Je zet mooie dingen neer daar, vanuit je mooie zijn. Jeroen vind het knap dat je wel een half uur gym deed met de mensen. Zelf nog even wat oefenen ik xie het al helemaal voor me en lach ook mee.
Dikke tuut van mij.

Klaske

Gisteravond/ nacht naar de maan gekeken was ik even dicht bij je. Wordt er even emotioneel van.
Lig op dit moment even op bed vanwege de warmte dus ook een goed moment om even naar jou toe te schrijven.
Alles is verder goed hier Tieme kwam ook gisteren hier nog thuis was te warm bij beppe is het lekker koel in huis.
Ook ik heb nog steeds last van de slachtemarathon nagels er af van de beide kleine tenen en de grote teen van de rechtervoet gaat denk ook af nog steeds last van.
Hou nou weer op tot later

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!