Sri-Lanka-wereldreis.reismee.nl

4 5 augustus

Donderdag 4 july 16

Vanmorgen alles weer op zijn plek, en beetje opgeruimd, en dingen die ik weg wil geven, alvast in de tas doen die ik meeneem als ik naar office ga.

En een was gedaan, en schoongemaakt.

Sister Benita kwam langs, ze wilde weten hoe het was. Een lang gesprek gehad over het dorp en de gang van zaken.

Later door het dorp gewandeld, en wilde gaan kijken naar de koelkast, of hij het al deed.

Ik werd door Elizabeth aangehouden, zij had een groot probleem. Ik was al eerder bij iets betrokken van Elizabeth en Kumari. Maar dit was iets heel anders.

Zij vertelde dat ze uit het dorp moest, maar nog een kans kreeg om in een ander huis te gaan wonen.

Omdat zij nog een zoon had, en ook iets van pensioen , zou ze ook ergens anders kunnen wonen.

Waarom, omdat zij soms wat problemen heeft met anderen. Maar ze krijgt nog een kans, ze gaat in een ander huis wonen, in de sectie van sister Benita.

Zij vind dat ze meer rechten heeft dan anderen, omdat zij geld geeft. Weer verteld dat we allemaal hetzelfde zijn, en geld hier niets te maken heeft met zorg en aandacht. Iedereen heeft dezelfde rechten en plichten. Zij gaat zich bewijzen in een maand, anders gaat ze toch nog het dorp verlaten.

Sister Benita gaat hier op toezien.

Marie kwam erbij zitten, ze vroeg me om haar nagels rood te maken. Maar ik heb geen nagellak. Ik ga dit meenemen in januari.

Hierna de dokterspost binnen, en de koelkast was nog niet aangesloten, ik mocht de handeling verrichten. Heb de stekker in het stopcontact gestoken. Vanaf nu hebben ze medicijnen onder handbereik. Ontzettend blij met deze koelkast. Dat is fijn.

Vanmorgen met Nilanthe gesproken, oa over het geld, dit is nu bij Suramya onder beheer. Het is vandaag erg druk, er is iemand gevallen, en moet naar ziekenhuis, maar er is nog geen vervoer.

Ik wilde vandaag met Suramya, iets doen met het geld, maar wacht nu tot morgen.

Wil ook even afwachten wat de Lions willen gaan doen. Dan heb ik mijn potje nog.

Vanmiddag vroeg terug naar kantoor, ik heb het gevoel dat de tijd me gaat inhalen.

Het aardige meisje heet Dulani, dit is nog van gisteren, soms vergeet ik dingen, en mooi handig is mijn boekje waar ik aantekeningen in maak.

Lal heeft foto s gemaakt met zijn toestel, ik krijg ze nog toegestuurd.

Weer terug naar vandaag. Vanmiddag kwam Nelly, zij woont half hier en half in Nederland.

Zij is een van de eerste mensen die in contact kwam met Herman Steur.

Ook nu doet ze veel goeds. Ze kwam onder andere met een tas met verbandmiddelen.

We hebben samen het ziekenhuisje bezocht, en van gedachten uitgewisseld.

Een prachtige vrouw, met een gouden hart. Zij laat ook huisjes bouwen voor de armen.

En helpt verscheidene families met geld, voor studie en nog meer.

Ik zei, dat ik dacht dat het gratis was. Dat is ook wel zo. Maar de schriften en pennen en zo moeten ze zelf betalen. Ze heeft een soort loophek gegeven aan een tweeling jongetje, die erg gehandicapt was. Hij deed anders alleen zijn hoofd stoten aan de muur, en nu kon dat niet meer. En meer van die dingen. Ik weet niet hoe oud ze is. Maar ze fietst in Negombo met veel bravour. En ik weet nu dat het zo druk is daar. Ze verveelt zich geen moment, ze is net als meneer Steur aan het helpen waar ze maar kan. We zijn samen naar hospital geweest, ze gaat zorgen voor attends, soort van pamper voor Rita. Ook hoorde ik van Maikel dat ze een blender nodig hebben. Ik weet niet zeker, maar ik geloof dat er eentje in de kast staat bij mij. Of ik kan een nieuwe kopen, van het geld van Peter. Ik ga het bekijken.

Ook hebben we samen bedacht, om iets van de verbandmiddelen te gebruiken voor een mevrouw in het ziekenhuis, met gebroken arm. Ze heeft geen mitella, maar een dikke draad, deze snijdt natuurlijk in de schouder, en ik morgen een soort pad brengen, beetje zacht.

Ik ga nu afsluiten, het is zes uur, en moet me toch maar beetje netjes maken voor het bezoek.

Om zeven uur zaten wij van het dorp klaar wachten op het bezoek uit Negombo

Ik kan niet anders zeggen, het was geweldig. Er gaan hier heel veel dingen veranderen.

Ondanks dat engels de voertaal was. Heb ik niet alles kunnen volgen. Wat ik wel weet. Ze gaan geen geld geven, maar ze gaan dingen repareren . Het gaat zaterdag al beginnen, Jammer genoeg ben ik er niet meer bij. Er komt zaterdag een loodgieter . Morgen gaan we een lijst maken wat te repareren.

Ook komen er matrassen. Voor een jaar worden de maaltijden door hun betaald. En nog veel meer.

Voortuintjes komen ook groenten en bloemen in. Ieder heeft dan zijn eigen groente, welke ze ook weer kunnen verkopen aan de keuken. Honderd fruitbomen komen er. En nog meer.

Er gaat weer een bibliotheek komen, spelletjes. Ik ben dankbaar dat ik hier een klein onderdeel van mocht zijn.

Ik wist het .

Samen nog naar de film gekeken, ik ga in Nederland proberen om iets van ondertiteling te doen. Zodat we deze film kunnen gebruiken als pr. Vooral in Sri Lanka.

Ook ga ik contact houden met familie Janaka en Nishendra. Dat is de andere advocaat.

Als ik ooit in de gevangenis zou komen in Sri Lanka, deze mannen halen me er zo uit.

Ik vervolg nu een vandaag 5 augustus.

Heb goed geslapen, maar zo weinig tijd is er nog.

Ik wilde nog met Suramya praten, maar dat kan vanmiddag ook nog . Ik wil ook met hem contact houden. Zo wie zo over het geld. Ik heb vanmorgen een blender naar het ziekenhuis gebracht ,zij hebben een patient die gemalen voedsel moet hebben. Ik wist dat er een in mijn huis stond, anders had ik eentje willen kopen Peter, maar nu bewaar ik het geld liever, en wil kijken wat ik kan doen op afstand. Omdat er zoveel door de mannen van Negombo wordt gedaan. De tanks worden geleegd. Er gaat een hek komen. Ik weet dat er een aanbesteding de deur uit is.

Ook blijf ik op afstand contact houden met mr Samson.

Vanmiddag om vier uur, komen we allemaal in het restaurant en gaan we afscheid nemen. Ik hoop dat ik het nu droog kan houden.

Ik ga nu stoppen.

Later meer.

Eliza.

Reacties

Reacties

Foekje

Prachtig om je te hebben gevolgd. Blij dat je weer thuis komt. Goede reis ????

froukje

ik heb genoten van je ver halen .je hebt veel goed werk gedaan. Maar ben blij dat je weer terug in Heeg komt.
goede reis terug en tot ziens

Ria

Blij dat je weer naar Nederland komt
Maar wat heb je veel goeds gedaan topper

Peter

heel goed Eliza, besteed het naar jouw inzicht!
Goede reis en wie weet, tot ziens!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!