Sri-Lanka-wereldreis.reismee.nl

30 juli 16

Zaterdag 30 juli 2016

Vandaag feest. We gaan om acht uur beginnen in de kerk.

Ik was vroeg, kon op mijn eigen plekje zitten. De inmates waren allemaal aan het zingen. Is altijd een prachtig gehoor. Er is een dame die voorzingt en de rest volgt.

Ik heb voor het eerst mijn nieuwe rok aan. Een mooie gelegenheid om deze te dragen.

Ik zag Samson binnen komen. En jee, hij pakte me bij de hand, ik moest voor in zitten. Nou dat was niet mijn bedoeling. Maar ook wel weer leuk, ik kon nu de rituelen van dichtbij bekijken. En wat ik ook zo mooi vond. Naast mij stond de stoel van Herman Steur. Die staat nog altijd voor hem klaar. Een mooi wit laken bedekte de stoel.

Wat een prachtig gebaar. Vandaag waren er drie fathers. Ze kwamen alle drie aan de beurt. Ook doen sommige bewoners iets van een lezing. Op het laatste stuk, duwde father Patrick een fototoestel in mijn handen, het was de bedoeling dai ik fotos moet maken. Maar dat lukte niet . Later heb ik wel fotos gemaakt van de fathers . Ook met mijn eigen toestel. Bij afloop van de dienst was een zeer geëmotioneerde meneer SAmson aan het woord. En hij vroeg mij, wil jij ook nog iets zeggen. Nou neeee dacht ik.

Maar toch weer gedaan, weet niet meer wat ik gezegd heb, wel dat ik beloofd heb om terug te komen in januari als het mocht. IK ben ook het dorp. In deze 5 weken ben ik hier zo gegroeid, en ben door het dorp opgenomen als een dochter.

Na afloop van alles, gingen we naar het convent, waar we allemaal lekkere dingen kregen.

Het programma gaat vanmiddag verder om 14.00. Dan is het een boedistische dienst.

Lekker gerust tussen de middag. Om 14.00 naar het restaurant, hier zaten al veel bewoners op de grond en op stoelen, en de monnik zat te wachten op het tijdstip van 14.00. Daarna begon hij, aan een stuk door te praten. Het was fijn om hier tussen te zitten.

Toen het bijna afgelopen was sprak hij mij aan, en ik dacht hoef toch niet weer naar voren te gaan.

Er ging een pakket in het rond, dit werd door iedereen aangeraakt. Dit is de gift aan de monniken.

Om vier uur gingen we het spel van Els doen. Dit had veel voeten en handen in aarde voordat we zover waren. Je moet ook alles zelf regelen. Maar het is toch allemaal gelukt. Els had allemaal chocoladekoekjes ingepakt in kranten papier, en het doel was, als de muziek stopt. Is het de bedoeling dat wie het pak in handen heeft dit gaat uitpakken. Was erg geslaagd. Daarna met zijn allen dansen. Upoel ging met de meneer van de trommel. Het ritme bepalen. Het was zeer aards.

Dat was supergeslaagd, wie kon ging dansen. Marie wilde steeds met mij dansen, het leek wel wat op biodanza in Nederland. Was erg intens en mooi.

En ik was daarna moe, en je kan wel begrijpen dat ik vroeg in bed lag en geslapen als een marmotje.

zondag ga ik uit, ik wordt om acht uur opgehaald door mr Janaka. We gaan zeker praten over het dorp en ondertussen krijg ik een rondleiding om en in Negombo.

Hg Eliza

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!